Friday, February 20, 2015

Indoneesia liikluseeskirjad

Indoneesia liikluskorralduses on tore süsteem või kui täpsem olla, siis selle puudumine. Nagu vist eelnevalt oleme maininud, siis juhilubade saamiseks ei läbita koolitust, vaid minnakse politseijaoskonda ning ostetakse sõitmisõigus. Mina olen pätt ja sõidan ilma lubadeta, kuna soodsam on kinnipidavale liikluskorraldajale libistada 3-10€, kui osta (!) load 35€ eest. 
Praeguseks on meid kinni peetud vaid korra, kuid siis aitas alati töötava lause "Aku pilot pesawat Garuda" ehk "Ma olen Garuda piloot". Viskasin jutu sekka ka lause "pilot pesawat, tidak problem pilot sepedamotor" ehk "lennukipiloodina pole probleemi piloteerida rollerit" ning olingi tagasi teel. 
Üldiselt tundub, et liikluskorralduses reeglid puuduvad, kuid kõik on tuttavad ühiskonnas iseloodud süsteemiga. Panen kirja mõningad reeglid, luues sellega ilmselt esimese liiklusõpiku Indoneesias:

-Load tuleb endale osta
-Sõita ei pea oskama
-Väetim/vaesem jääb peale - kui roller sõidab otsa autole või vastupidi, peab autojuht andma rollerijuhile raha, sest ta on ilmselgelt rikkam
-Pärast õnnetust/kõksu sõidavad pärast omakohut (vahepeal virutatakse kiivriga) kõik oma teed edasi (meil on olnud 3 kõksu, mis lahenesid mõne sekundiga)
-Auto/rolleri tuled võib vahetada ükskõik mis värviliseks (sinised suunatuled, vilkuvad pidurituled jms on lihtsalt lahe) või üldse kinni katta
-Suunatulesid üldiselt kasutama ei pea, kuid võimalusel näita sellega ristivastupidist
-Ringteele sisenemisel peavad teed andma ringteel olijad, et tekitada paremaid ummikuid
-Peateele (mitte et seda siin eksisteeriks) keerates tuleb võimalikult paljudele ning maksimaalselt ohtlikult ette keerata ning seejärel tõmmata hoog minimaalseks, et teistel oleks parem pidurdada
-Kui näed mõnda valget inimest sõitmas, tuleks talle kõrvale tõmmata ning temaga juttu ajada
-Pärast vigastatutega õnnetust peaks nad kätest-jalgadest tõstes viskama kõik kokku suvalisse autokasti - kindlasti tuleks vältida kannatanute fikseerimist
-Politseile tuleks pistist anda, kuna nad on vormikandjad ning seetõttu Indoneesias au sees - siis ei pea pistist andma, kui sinu vorm on tähtsam
-Kohalikul ühistranspordil on õigus kõigile otsa sõita, kuna nende masinad on nõnda logud, et need ei maksa midagi (vaata uuesti suunatulede reeglit)
-Punase tulega võib teatud märgistatud kohtades sõitmist jätkata (see reegel mulle ausaltöeldes meeldib, kuna on palju ristmike, kus pöörajad kedagi ei sega)
-Punast tuld võid ka lihtsalt vältida ning lampi läbi liikluse panna (see reegel mulle ei meeldi)
-Ristmiku ületades on hea idee vaadata igas suunas, kuna ellu jääda on tore
-Vastassuunas sõitmine on okei. Et vähendada ohtlikust tasub veel tuled ka ära lasta, et need vastutulijat pimedas ei segaks
-Kui rollerit tankida on tarvis, siis selle töö teevad teiste seas ära ka tänava ääres kütust müüvad 4-7 aastased lapsed
-Ristmikul otse sõites peaksid sisse panema hädatuled, kuna muidu inimesed ei saa aru, kuhu sa lähed (vaata uuesti suunatulede reeglit)
-Kuna riigil on tohutud naftavarud ning on maailma umbes kahekümnes nafta eksportija, siis on 600,000 inimesega linnas vaid umbes 7 tanklat, mis müüvad kütust vaid vahemikus 8.00-16.00.
-Signaalitades ja tulesid vilgutades annad märku, et annad teisele liiklejale teed. Samade märguannetega annad ka märku, et ei anna talle teed
-Rolleriga võib maksimaalselt sõita neli inimest, kuid sobib ka 5 või 6
-Rolleriga sõites peaks suur redel kaasas olema
-Üldiselt saab rolleriga kõike vedada (näiteks elusaid sigu)
-Kui teeületaja käega ei vehi, siis ei pea teda üle laskma (eriti ülekäigurajal)
-Liikluses on kõige mugavam liikuda ussi stiilis ühelt teerajalt teisele põigeldes
-Kui vastassuunas liiguvad vaid rollerid, on okei teha autoga nende rajal möödasõitu, kuna sina oled autos ning selles on ohutu
-Autode sisustus tuleks kättesaadavate vahenditega võimalikult koledaks muuta (näiteks täitma armatuurlaua mänguloomade/suure pruuni karvase riidega või lakke tõmbama oranži kunstnaha)
-JNE JNE JNE JNE JNE


Kui need paar asja välja arvata, on muide sõita tore :). Lisaks loetakse Balikpapani liiklust üheks normaalsemaks terves riigis!


2 comments:

  1. Lõpuks hakkas mulle päris meeldima seal ringi vurada - kuidagi mõnus vaba õhkkond. Aga ilmselt jah - kui midagi pekki läheb ja millelegi/kellelegi toetuda ei ole, siis on üsna hapu.

    ReplyDelete
  2. Mulle meeldib olla selles voolus, mis meenutab natuke linnuparve kaootilist liikumist. Väljast vaadates tundub ebareaalne, sees olles on aga jumala loogiline.

    ReplyDelete